Ένρινον είναι και το [γ], όταν ευρίσκεται προ των ουρανικών [κ], [γ], [χ] ή προ του [ξ]: άγκυρα, αγγείον, άγχω, άγξω (Αχιλλέας Τζάρτζανος) ▪ Συλλογιστείτε πώς προφέρεται το πρώτο [γ] στις λόγιες <παγγερμανισμός>, <παγγνωσία> ή <συγγνωστός>, στις οποίες, κατ’ εξαίρεση, δεν έχουμε τροπή του δεύτερου συμφώνου ▪ Αρκετές φορές, τα [μπ] και [ντ] μέσα στη λέξη είναι οι άλλες μορφές των [μβ] και [νδ]: κόμβος → κόμ̂πος, ένδεκα → έν̂τεκα ▪ Αυτό που ουσιיαστικά τρέπεται είναι το δεύτερο σύμφωνο ▪ Όταν γράφω και τα δίψηφα [γγ/γκ], [μπ], [ντ] αφορούν δύο φθόγ̂γους, προσθέτω ένα διיακριτικό ώστε να αναγνωρίζουν απαξάπαν̂τες πώς προφέρον̂ται ▪ Μάθαμε να ορθογραφούμε αλλά όχι να ορθοφωνούμε ▪ Εάν δε γίνει η αναγ̂καία γραπτή διיάκριση ανάμεσα στα έρρινα και τα άρρινα δίψηφα, σε λίγον καιρό θα αναφερόμαστε στην αλλοίωση και τον ψευδισμό της Κοινής Νεοελληνικής (κόμπος [b] ⇔ κόβος, έντεκα [d] ⇔ έδεκα, άγγελος [g] ⇔ agel ≠ angel < άγ̂γελος) ▪ Αν θες να μάθεις να μιλάς σωστά τη μητρική σου γλώσσα και να βοηθήσεις κι άλλους να μιλούν ορθά, να τη γράφεις πάν̂τα με το γνι [γ̂], το μίγμα [μ̂] και το νίγμα [ν̂]
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ελλείποντες φθόγγοι Αλφάβητου. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ελλείποντες φθόγγοι Αλφάβητου. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Σάββατο 12 Απριλίου 2025

ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ Η ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΘΗ ΠΡΟΦΟΡΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ




ΜΑΘΑΜΕ ΝΑ ΟΡΘΟΓΡΑΦΟΥΜΕ ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΝΑ ΟΡΘΟΦΩΝΟΥΜΕ
ΝΑ ΜΑΘΟΥΜΕ ΝΑ «ΟΡΘΟΓΡΑΦΟΥΜΕ» ΤΑ ΔΙΨΗΦΑ, ΑΝ ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΜΙΛΟΥΜΕ ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΣΩΣΤΑ



Παραφράζον̂τας τον τίτλο του έργου τού σπουδαίου Αμερικανού συγ̂γραφέα Άρθουρ Μίλερ «΄Ηταν όλοι τους παιδιά μου», τα παραπάνω γράμματα -στην πραγμάτωση αποσαφήνισης των δίψηφων συμφώνων- είναι όλα τους γηγενή: ψηφία του Αλφαβήτου μας, απότοκα· παιδιά του [μ] και του [ν]. Δεν ξενίζουν, δε βάλλουν το είδωλο των λέξεων. 

Μάλιστα, εν αν̂τιθέσει με την υπόθεση του εν λόγω θεατρικού έργου, αποσκοπούν στην αποφυγή της «γλωσσικής τραγωδίας» (ήτοι της κακοφωνίας και του ψευδισμού) και επομένως στο κοινό όφελος· το οποίο δεν είναι άλλο από την ορθή προφορά της γλώσσας μας!

Αλήθεια, πόσο πιο εύκολα και σωστά θα μάθαιναν να μιλούν τα παιδιά στο σχολείο, αν τα βιβλία τυπώνον̂ταν με το γνι, το μίγμα και το νίγμα (ή ακόμη με το μιπί και το νιταύ, όπου χρειαζόταν); 

Πόσο θα βοηθούσε αυτό τους δασκάλους να διδάξουν τα παιδιά μας να προφέρουν ορθά τα δίψηφα σύμφωνα, αφού -κατά περίπτωση- θα τα έγραφαν αναλόγως, με αποτέλεσμα οι επόμενες γενιές να μιλούν καλύτερα τη γλώσσα απ ό,τι εμείς;

Πόσο θα βοηθούσε ακόμη κι εμάς -χωρίς, σε περίπτωση που δεν επιθυμούμε, να γράφουμε παρομοίως- αν εφεξής βλέπαμε τους ελλείπον̂τες φθόγ̂γους του Αλφαβήτου μας στο γραπτό λόγο: στις εκδόσεις, σε όλα τα μέσα ενημέρωσης (π.χ.: εφημερίδες, περιοδικά, τηλεόραση, μέσα κοινωνικής δικτύωσης), στα αγαθά πρώτης ανάγ̂κης, στα προϊόν̂τα και εν γένει σε κάθε λογής σήμανση!...

Ειρήσθω εν παρόδω, πόσο χρόνο, κόπο και κόστος θα γλυτώναμε, αν η πρόταση για τη γραπτή δϊάκριση των δίψηφων συμφώνων εφαρμοζόταν άμεσα, όπως και τι ποσοστό επιτυχίας θα είχε αυτό, συγ̂κριτικά με την -ούτως ή άλλως- ελλιπήσπάνια και αμφιβόλου αποτελέσματος -σε ό,τι αφορά τους κανόνες προφοράς- επιμόρφωση των δασκάλων;

Τόσα χρόνια μάθαμε να ορθογραφούμε, αλλά όχι να ορθοφωνούμε. Την είδαμε την κατάν̂τια μας... Να μάθουμε επιτέλους να «ορθογραφούμε» τα δίψηφα, αν θέλουμε να μιλούμε τη γλώσσα σωστά.

ΔΙ̇ΕΥΚΡΙΝΙΣH:

Όπου:   ˆ   τα γνιμίγμα και νίγμα.

             ¨   τα μιπίνιταύ.


Άρης Βαφιάς, MA RCSSD
ΚαθΑγωγής Προφ. Λόγου & Φωνής



«Παιδί μου, αν θες να μάθεις να μιλάς σωστά, να γράφεις με το γνι, το μίγμα και το νίγμα»

Πέμπτη 10 Απριλίου 2025

Η ΣΥΜ̖ΠΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ ΑΛΦΑΒΗΤΟΥ ΜΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΛΛΕΙΠΟN̖TΕΣ ΦΘΟΓ̖ΓΟΥΣ (ΜΕΡΟΣ Β')




3 ΔΙΨΗΦΑ ΣΥΜΦΩΝΑ (ΤΑ ΓΓ/ΓΚ ΕΙΝΑΙ ΟΜΟΗΧΑ) ΕΙΝΑΙ ΑΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΑΠΟΔΩΣΟΥΝ 15 ΔΙ̇ΑΦΟΡΕΤΙΚΟΥΣ ΦΘΟΓ̖ΓΟΥΣ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΑΣ (b-ɱb-ɱp-d-ŋd-ŋt-g-ŋγ-ŋg)

ΤΟ ΑΛΦΑΒΗΤΟ ΜΑΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΚΑΙ ΤΩΝ ΜΙΠΙ (σαμί), ΝΙΤΑΥ (σανί) ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΔΟΣΗ ΤΩΝ ΞΕΝΙΚΩΝ ΣΥΜ̖ΠΛΕΓΜΑΤΩΝ (mp/nt)



Παρασκευή 4 Απριλίου 2025

Η ΣΥΜ̖ΠΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ ΑΛΦΑΒΗΤΟΥ ΜΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΛΛΕΙΠΟN̖TΕΣ ΦΘΟΓ̖ΓΟΥΣ (ΜΕΡΟΣ Α')



ΤΟ ΓΝΙ, ΤΟ ΜΙΓΜΑ ΚΑΙ ΤΟ ΝΙΓΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΔΟΣΗ ΤΩΝ ΔΙΨΗΦΩΝ ΣΥΜΦΩΝΩΝ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΑΣ 

   (ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ - ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ)



ΔΙ'ΕΥΚΡΙΝΙΣH:

Όπου:   ˆ   τα γνιμίγμα και νίγμα.

             י    η εκφορά των φθόγ̂γων χωριστά.


Άρης Βαφιάς, MA RCSSD
ΚαθΑγωγής Προφ. Λόγου & Φωνής



«Παιδί μου, αν θες να μάθεις να μιλάς σωστά, να γράφεις με το γνι, το μίγμα και το νίγμα»

Σάββατο 29 Μαρτίου 2025

«ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ, ΑΝ ΘΕΣ ΝΑ ΜΑΘΕΙΣ ΝΑ ΜΙΛΑΣ ΣΩΣΤΑ ΤΗ ΜΗΤΡΙΚΗ ΣΟΥ ΓΛΩΣΣΑ, ΝΑ ΤΗ ΓΡΑΦΕΙΣ ΠΑN̖TΑ ΜΕ ΤΟ ΓΝΙ, ΤΟ ΜΙΓΜΑ ΚΑΙ ΤΟ ΝΙΓΜΑ»




ΕΠΙΤΑΚΤΙΚΗ ΑΝΑΓ̖ΚΗ Η  ΓΡΑΠΤΗ ΔΙ'ΑΚΡΙΣΗ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΕΡΡΙΝΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΡΡΙΝΩΝ ΔΙΨΗΦΩΝ ΣΥΜΦΩΝΩΝ ΚΑΙ Η ΣΥΜ̖ΠΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ ΑΛΦΑΒΗΤΟΥ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΛΛΕΙΠΟN̖TΕΣ ΦΘΟΓ̖ΓΟΥΣ



Στον Ορθογραφικό Οδηγό της Μεγάλης Γραμματικής της Νεοελληνικής Γλώσσας, η οποία συν̂τάχθηκε με εισηγητή και πρόεδρο της επιτροπής το Μανόλη Τριαν̂ταφυλλίδη  και κυκλοφόρησε από τον τότε ΟΕΣΒ τον Ιούνιο 1941, αναφέρει, μεταξύ άλλων:  


Τι σημαίνει αυτό: ότι όταν κάποτε ο κόσμος πρόφερε ακόμη σωστά τα [γγ/γκ], [μπ] και [ντ] μέσα στη λέξη, δηλαδή έρρινα, για όσες από τις ξένες λέξεις τα δίψηφα προφέρον̂ται ατόφια (άρρινα), ο Τριαν̂ταφυλλίδης -προκειμένου να αποφευχθεί η σύγχυση και το λάθος- είχε προτείνει τη γραπτή τους διיάκριση. Με άλλα λόγια, κάτι αν̂τίστοιχο με αυτό το οποίο εισηγούμαι να ισχύσει αναγ̂καία στο γραπτό λόγο, όχι μόνο για να μην παρασυρθούμε και πούμε γιόγ̂κα [ŋg], ταμ̂πού [ɱb] ή στούν̂τιο [ŋd], αν̂τί των ορθών γιόγκα [g] (< yoga), ταμπού [b] (< taboo), στούντιο [d] (< studio), που κάποιες φορές συμβαίνει κι αυτό, αλλά κυρίως γιατί πρέπει πλέον να αποσαφηνιστούν τα έρρινα (δύο φθόγ̂γοι). Δηλαδή να γίνει το αν̂τίθετο, αφού τα [γγ/γκ], [μπ], [ντ], στη συνείδηση των περισσότερων έχουν μονοφθογ̂γιστεί και ταυτιστεί με τους ήχους [g], [b] και [d].

Τι άλλο σημαίνει; Ότι στα χρόνια που μεσολάβησαν, η παν̂τελής -εγ̂κληματική θα τη χαρακτήριζα- αδιיαφορία της Πολιτείας, επέδρασε αρνητικά στη μορφολογία της γλώσσας· δηλαδή στη μουσικότητα, την ετυμολογία και τη σημασιολογία των λέξεων, με συνέπεια να οδηγηθούμε στην κακοφωνία (ο αείμνηστος Καργάκος την ονόμαζε ογ̂κανισμό) και στον ψευδισμό της. 
Γλώσσα η οποία δεν καλλιεργείται και δε διδάσκεται είναι καταδικασμένη στην αφάνεια και στον εκφυλισμό της.

Πού να το φαν̂ταζόταν ο σπουδαίος γλωσσολόγος και δάσκαλος του Γένους, ότι σε λιγότερο από 85 χρόνια (τόσα περίπου μεσολάβησαν από τότε που συνέταξε τη Γραμματική της Ελληνικής Γλώσσας), οι ευ̂φωνικές συνηχήσεις του [ν] και του [μ], οι οποίες μας έρχον̂ται αυτούσιες από τα βάθη των αιώνων -και συνδέουν την παλαιότερη μορφή της γλώσσας μας με τη νεότερη- κινδυνεύουν στις μέρες μας να χαθούν· όχι ως φυσική εξέλιξη της ίδιας της γλώσσας, αλλά λόγω ακηδίας, άγνοιας, δηλαδή ελλείψει παιδείας.


Αν μπορούσε σήμερα να μας μιλήσει, σίγουρα αυτά θα έλεγε:
 
«Παιδί μου, μην περιμένεις τίποτα να κάνει η Πολιτεία για την παιδεία σου και τη γλώσσα. Τόσον καιρό δε φρόν̂τισε να εν̂τάξει την Ορθοφωνία στις Παιδαγωγικές Σχολές, ώστε να εκπαιδευτούν οι δάσκαλοι για να σε μάθουνε να τη μιλάς σωστά· ούτε μερίμνησε για το μάθημά της στα σχολεία. 
Τα δίψηφα σύμφωνα όταν βρίσκον̂ται στη μέση της λέξης, στις περισσότερες περιπτώσεις σημαίνουν δύο ήχους και όχι έναν. Για να καταλάβεις τι εννοώ,  το να λες άγγελος [g] ή αγκίστρι [g], είναι σα να προφέρει ο άγ̂γλος τις λέξεις angel ή english χωρίς το [ν] (agel, eglish). Το ήξερες ότι ακόμη κι αυτές έχουν ρίζα ελληνική; Από τις δικές μας άγ̂γελος και αγ̂κύλος προέρχον̂ται. Για να κατανοήσεις πώς πρέπει να εκφέρεται το  [γγ] ή το [γκ] μέσα στη λέξη, θυμήσου πώς λες το πρώτο [γ] στην παγיγνωσία, ή το [γ] στις ελεγκτής, έγχορδο και ελέγξω. Σε αυτές τις περιπτώσεις το [γ] είναι μία άλλη μορφή του [ν]. Ο καλλίνοος συνεργάτης Αχιλλέας (Τζάρτζανος) έλεγε ότι έρρινο είναι και το [γ] πριν από άλλο ουρανικό σύμφωνο ([γ], [κ], [χ]). Το να πεις πάλι κολύμπι [b] ή δέντρο [d], όπως δυστυχώς σου ‘μάθαν, αν̂τί για τα σωστά κολύμ̂πι [ɱb], δέν̂τρο [ŋd], είναι σαν τα κολυβητής, δεδροκομία.
Συγγνώμη παιδί μου που σου κατέστρεψαν τη γλώσσα και δε σε δίδαξαν να τη μιλάς ορθά. Άλλα πράγματα έγραψα στη γραμματική μου· μα με το χρόνο τα λησμόνησαν και δίδαξαν άλλα.  Άφησαν τα χρόνια να περνούν, χωρίς να κάνουν κάτι, κι όσα είπα έπεσαν σε λήθη και δεν τα ‘μαθες ποτέ. 
Παιδί μου, μην περιμένεις κανένας να νοιαστεί για σένα και τη γλώσσα. Τόσον καιρό κανένας δεν το έκανε. Ό,τι κάνεις μόνος σου, εσύ. 
Αν θες να μάθεις να μιλάς σωστά τη μητρική σου γλώσσα και να βοηθήσεις κι άλλους να μιλούν ορθά, μη διστάζεις διיόλου να τη γράφεις πάν̂τα με το γνι (γ̂), το μίγμα (μ̂) και το νίγμα (ν̂)».

Κάποτε ο Αριστοφάνης ο Βυζάν̂τιος επινόησε τους τόνους και τα σημεία στίξης για να διיασώσει τον αρχαίο προσωδιακό λόγο. Εμείς σήμερα τι μπορούμε να κάνουμε για τη διיάσωση και διיάδοση της ορθής προφοράς;  

Εδώ που φτάσαμε, με την Πολιτεία να κωφεύει διיαρκώς και να μην πράττει τίποτα, η μόνη λύση είναι η αποσαφήνιση μεταξύ των έρρινων και των άρρινων δίψηφων συμφώνων. Προσωπικά προτείνω την αξιοποίηση του τόνου και της αποστρόφου -σε μια πιο διיακριτική μορφή- ή άλλων δυνητικών συμβόλων, όπως αυτών που χρησιμοποιούν̂ται στο παρόν κείμενο. Αυτό όμως προϋποθέτει τη συμ̂πλήρωση του Αλφαβήτου μας με την προσθήκη των τριών ελλειπόν̂των φθόγ̂γων: του άγμα [αλλιώς γνί(γμα)], του μίγμα και του νίγμα. Διיαφορετικά δεν υπάρχει σωσμός. Με τη γλώσσα να έχει οριστικά αφεθεί στη μοίρα της, ο αφανισμός τής εύηχης Κοινής Νεοελληνικής είναι αναμφίβολα προδιיαγεγραμμένος.



Η συμ̂πλήρωση του Αλφαβήτου από τους ελλείπον̂τες φθόγ̂γους θα λειτουργήσει ως σήμανση-οδηγός για το δάσκαλο, προκειμένου να μάθει τα παιδιά μας να μιλούν σωστά. Επιπλέον, θα αποτελέσει μία υπενθύμιση ή επιβεβαίωση για όλους μας· η οποία, σεβόμενη πρώτιστα τα ίδια τα γράμματα και τη γλώσσα, θα μας αφυπνίσει -τόσο στη γραφή όσο και στην ανάγνωση-  να σταθούμε στη λέξη, να την προσέξουμε, να κατανοήσουμε το νόημα και εκφέρον̂τάς την ορθά, να αποδώσουμε καλύτερα αυτό που επιθυμούμε ή καλούμαστε να εκφράσουμε.

ΔΙ'ΕΥΚΡΙΝΙΣH:

Όπου:   ˆ   τα άγμα [αλλιώς γνί(γμα)], μίγμα και νίγμα.

             י    η εκφορά των φθόγ̂γων χωριστά, χωρίς συνίζηση.

Τρίτη 25 Μαρτίου 2025

ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΛΦΑΒΗΤΟ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΤΩΝ ΑΓΜΑ [Γ̖], ΜΙΓΜΑ [Μ̖], ΝΙΓΜΑ [N̖] ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΘΗ ΠΡΟΦΟΡΑ ΤΩΝ ΔΙΨΗΦΩΝ ΣΥΜΦΩΝΩΝ




ΤΑ 27 ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΛΦΑΒΗΤΟΥ ΣΥΜ̖ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΜΕΝΩΝ ΤΩΝ  3 ΕΛΛΕΙΠΟN̖ΤΩΝ ΦΘΟΓ̖ΓΩΝ


Επέλεξα την ημέρα της εθνικής μας επετείου, η οποία ημερολογιακά συμ̂πίπτει με τη μεγάλη θρησκευτική μας εορτή, τον Ευαγ̂γελισμό της Θεοτόκου,  να σας παρουσιיάσω το αλφάβητό μας συμ̂πληρωμένο από τους ελλείπον̂τες φθόγ̂γους. Γιατί Ελλάδα πριν απ οτιδήποτε άλλο σημαίνει γλώσσα και η γλώσσα είναι πολιτισμός.
Εύχομαι να αξιοποιηθεί.


ΔΙ'ΕΥΚΡΙΝΙΣΗ:
Για το άγμα στην εκπαίδευση μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ο όρος νίγαμμα (< νι + γάμμα, αναλογικά προς το δίγαμμα· δηλαδή φθόγ̂γος [ν̂] με μορφή [γ̂], άρα με θέση γλώσσας ανάλογη προς τον τρόπο σχηματισμού του μαλακοϋπερωικού [γ]), προκειμένου να κατανοηθεί ο ήχος του και ο τρόπος εκφοράς.
Εάν πάλι κρίνεται σκόπιμο το όνομά του να αρχίζει από [γ], ώστε να είναι σύμφωνο  προς την αλφαβητική σειρά των υπόλοιπων γραμμάτων, μπορούμε να το πούμε γνάγμα [< (θέση) γ  → (εκφορά) ν = άγμα] ή γνίγμα (< γ + γράμμα νι + κατ. -γμα, αναλογικά και προς τα σίγμα/στίγμα). Διיαφορετικά γνι, κατά τα ξι και ψι, το οποίο είναι πιο ευκολοπρόφερτο απ’ ό,τι τα προηγούμενα.

Η ονομασία μίγμα ετυμολογείται από το γράμμα μι και την κατάληξη -γμα του άγμα [μίγμα < μι + (ά) -γμα], ενώ του μάγμα από το φθόγ̂γο [μ] και το άγμα ([μ] + άγμα), αφού στον ήχο του ενυπάρχει το [γ̂]).
Ομοίως για το νίγμα [< γράμμα νι + κατ.  -γμα < (ά)γμα] και για το νάγμα (< φθόγ̂γος [ν] + άγμα)· με όλα τα ονόματα να επιβεβαιώνουν την ιδιיότητα-αξία των φθόγ̂γων και επομένως τη σχέση μεταξύ σημαίνον̂τος και σημαινόμενου για ακόμη μία φορά. Δηλαδή ότι η Ελληνική είναι γλώσσα σημασιολογική.
Τα γνίγμα (αλλιώς γνι) [γ̂], νίγμα [ν̂] έχουν την ίδια φωνητική αξία, αφού στην πραγματικότητα είναι άλλες μορφές του άγμα.

[γ̂] = [ν̂] = άγμα (ŋ)

Προκειμένου όμως το τελευταίο να μπορέσει να εν̂ταχθεί στο αλφάβητό μας και να δηλωθεί στο γραπτό λόγο, ώστε να δοθεί οριστική λύση στο πρόβλημα της ορθής προφοράς των δίψηφων συμφώνων, γίνεται η χρήση των παραπάνω συμβόλων και ονομάτων.
Ο θυμόσοφος λαός μας, όταν πρέπει κάτι να ειπωθεί λεπτομερώς και αυτολεξεί, λέει: «να τα πεις με το νι και με το σίγμα». (Άραγε τα λέμε με το νι;... Πολύ φοβάμαι πως όχι).
Αν θέλουμε να εκφέρουμε τη γλώσσα σωστά, θα πρέπει πρώτα να μάθουμε να τη γράφουμε με το άγμα (γνι), με το μίγμα και με το νίγμα· με την εκπαίδευση να αρχίζει από το σχολείο.
Γραφή η οποία δε βάλλει την ιστορική μας ορθογραφία, δηλαδή το έτυμον της λέξης, ούτε το είδωλό της.
Το οφείλουμε στα παιδιά μας, στη γλώσσα μας, στον πολιτισμό μας.

Χρόνια πολλά με υγεία και περισσότερη αγάπη για την Ελληνική!
© Άρης Βαφιάς